Send til 2097:

AKD fødselsdato, ditt navn, grad av hast

(Unngå sensitiv informasjon)

Se eksempel

AKD 030562 Kari Normann Trenger time for konsultasjon

Normalt to meldinger - bekreftelse og timeavtale.

NB: Tjenesten kan ikke benyttes om man har reservert seg mot kortnummer

Laboratorium/ Prøvesvar

Hemoglobin("blodprosent"):

Sier noe om blodets evne til å transportere oksygen. Normalområde menn: 12,5 - 16,5 Normalområde kvinner: 11,5 - 15,5

Lav blodprosent kan gi slapphet, årsak kan være blødninger, for eksempel kraftige menstruasjonsblødninger, eller mangel på jern eller vitaminer.

Blodsenkning("senkning"):

Normalområde:
Menn under 50 år <15.
Menn over 50 år <20
Kvinner under 50 år <20.
Kvinner over 50 år <25

Uspesifikk prøve, kan være forhøyet ved en rekke tilstander, slik som akutte og kroniske infeksjoner og betennelser, leddgikt og andre revmatiske sykdommer, og ved kreftsykdommer. I mange tilfeller kan det være "normalt" for den enkelte pasient med noe forhøyet senkning.

CRP:

Normalområde<8

Prøve som brukes særlig ved akutte infeksjoner, slik som bronkitt, lungebetennelser, og andre febersykdommer. Hensikten er å skille mellom virusinfeksjoner og bakterielle infeksjoner. Hvis prøven tas tidlig i sykdomsforløpet vil en CRP>50 ofte tyde på en bakteriell infeksjon og penicillin eller andre antibiotika kan være aktuelle.

Hurtigtest på halsbakterier.
(Streptokokker gruppe A):

Prøven tas med en vattpinne i halsen ved symptomer på halsbetennelse. Ved positiv prøve vil vi som regel anbefale behandling med penicillin.

Langtidsblodsukker og spor av eggehvite i urin(HbA1c og mikroalbuminuri):

Dette er prøver som er mest aktuelle som kontroller hos pasienter som har diagnosen diabetes, eller som har vedvarende høyt blodtrykk.

Langtidblodsukkerprøve brukes nå også som diagnostisk virkemiddel mht diabetes.

Blodkoagulasjonsprøve(INR):

Tas regelmessig hos pasienter som bruker blodfortynnende tabletter(Marevan). På grunnlag av svaret kan legen skrive opp hvordan Marevandosen skal være videre. Når pasienten har kommet inn i en stabil fase vil det ofte være tilstrekkelig med INR-prøve hver 4-6 uke.

Urinprøver:

Undersøkes med dyppestrimmel ved mistanke om urinveisinfeksjon. Typiske symptomer er hyppig vannlatning og ofte svie. Ved hyppige infeksjoner dyrker vi urinen for å se etter oppvekst av bakterier, svaret kan da komme etter en snau uke. Vanligvis er tre dagers tablettbehandling nok ved urinveisinfeksjon.

Unormalt svar?:

Hvis blodprøver, bakterieprøver eller celleprøver er unormale, tar vi kontakt for oppfølging og kontroll. Vi har dessverre ikke kapasitet til rutinemessig å gi skriftlig melding om normale prøvesvar.