Disse settes av helsesekretær. Ved alle vaksiner er det en teoretisk mulighet for en allergisk reaksjon. Derfor skal pasienten vente i 20 minutter på legekontoret etter at vaksinen er satt.

Influensa:

Influensavirusene endrer seg fra år til år. Dette er bakgrunnen for at årlig influensavaksine anbefales følgende grupper: alle over 65 år, alle med kronisk sykdom, gravide etter 12. svangerskapsuke og alvorlig overvektige. Vanligvis kommer den nye influensavaksinen i september/oktober.

VI ANBEFALER AT FØLGENDE TAR INFLUENSAVAKSINE:

• Alle fra og med fylte 65 år

• Beboere i omsorgsbolig og sykehjem

• Gravide, særlig i 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko skal også få tilbud om vaksine.

• Barn og voksne med:

• diabetes mellitus, type 1 og 2

• kronisk lungesykdom (inkludert astma)

• kronisk hjerte-/karsykdom

• kronisk leversvikt

• kronisk nyresvikt

• kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet

• nedsatt immunforsvar

• svært alvorlig fedme (KMI over 40)

• annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege

I tillegg anbefales følgende grupper influensavaksine med hovedformål å beskytte andre (indirekte beskyttelse):

• Helsepersonell som har pasientkontakt